Oorzaken van te hoge servicekosten

Makelaars
Wij zijn veel situaties tegengekomen waarbij de huurder een laag bedrag kreeg voorgeschoteld voor servicekosten. Huurders worden onaangenaam verrast als blijkt dat op de afrekeningen veel hogere bedragen voor de servicekosten staan vermeld.

Over de huurprijs per m² is dan wel stevig onderhandeld, de servicekosten maken vaak geen deel uit van de onderhandelingen. Het zou vreemd zijn als een makelaar niet weet hoe hoog het bedrag voor servicekosten in werkelijkheid is. Toch zijn er maar weinigen die hun klanten eerlijk voorlichten. Advertenties met onrealistisch lage bedragen voor servicekosten komen veelvuldig voor.

Verhuurders
Maar niet alleen de makelaars zorgen voor onrust met betrekking tot de servicekosten, ook de verhuurders dragen hieraan bij:

  • afrekeningen zijn vaak te laat, soms veel te laat. Wat te denken van een cliënt die in 2011 de afrekeningen kreeg over 2006 tot en met 2010! Ondanks herhaald aandringen gaf de verhuurder niet thuis.

  • verhuurders brengen vaak een te groot aandeel voor de leegstand in rekening bij de huurders.

  • posten die voor rekening van de verhuurder zijn komen regelmatig onterecht voor op de factuur van de huurder.

  • vervangen van oude verwarming- en koelsystemen is geen urgente zaak. De huurder betaalt immers de energierekening. We zijn zelfs situaties tegengekomen waarbij de verwarming- en koelinstallatie elkaar tegenwerkten en waardoor absurd hoge energierekeningen werden gepresenteerd. Een betere centrale aansturing kost geld en die investering wordt uitgesteld tot 'betere' tijden.

Beheerders
Tenslotte gaan de beheerders ook niet vrijuit. Zij krijgen vaak 5% van de in rekening gebrachte servicekosten. Dit is geen stimulans de servicekosten goed onder de loep te nemen en te kijken waar er kan worden bezuinigd.